Sverigemaffian

Jag tror att jag missat att berätta för er om Sverigemaffian här. Lunds universitet har två program med Kinaprofilering, ett civilingeniörsprogram och ett ekonomprogram. Studenterna på dessa program tillbringar en termin av sin utbildning i Hangzhou där de läser både ekonomi (med sina svenska professorer) och kinesiska. Det dröjde inte måga dagar innan vi började märka att det var ovanligt mycket svenskar här, detta är alltså förklaringen: två skolklasser à ca 35 personer är här på utbyte. Alltså är det ett enormt gäng på 70 svenskar som alla känner varandra och har kinesiska tillsammans. De bor allihop antingen i min byggnad eller i byggnaden mitt emot, så man ser dem överallt. Det är rätt kul att leka leken "svensk eller inte" när man går omkring på campus. Helt löjligt lätt att se vilka som är svenskar!
 
Dock är dessa lundensare här med sina klasser, så det är inte speciellt sociala med oss andra utbytesstudenter, vilket man ju kan förstå, de har inte samma desperata behov av att hitta nya vänner som vi har, de har ju redan sin vänskapskrets här. Dessutom har de all sin undervisning separat, så de enda gångerna man faktiskt ser dem är när de går runt på campus, eller ute någonstans.
 
Det lustiga är att Fredrik (tvillingbror med Elisabet) som jag gick i samma klass som i mellanstadiet, är en av civilingeniörerna. Jag har inte träffat honom sedan någon gång under gymnasiet, trots att vi bor typ 500 meter från varandra hemma. Av alla ställen att träffa människan så träffar jag honom här, hur sjukt är inte det???
 
Nåväl, nog pratat om svenskarna, förutom detta enorma gäng är det tre stycken från Göteborgs universitet, två från KTH och så några randoms som inte tillhör något universitet. Annars är det en del tyskar, spanjorer, rätt mycket fransmän, massa amerikaner och en hel drös sydkoreaner. Det finns även ett par stycken nordkoreaner, ryssar och massor med doktorander från Pakistan här. En salig blandning med andra ord!
 
Dagen har inte varit något speciellt, jag tränade, var i skolan, åt lunch, hjälpte Malin att färga håret, pluggade lite (är långt ifrån ikapp, men kanske efter helgen?), tog en powernap och nu har jag precis läst lite i min bok. Snart ska jag iväg och äta middag och sedan pratas det om att vi ska besöka en reggae-bar, det kan bli kul!!!
 
再见!!

Kommentarer
Postat av: KungFu Panda

Ta med dig några NordKoraner till reggaebaren o se hur dom reagerar....

2012-09-21 @ 12:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0