Snabbgenomgång

Pga inget internet på rummet (jag förklarar närmare sen varför) så har jag inte kunnat uppdatera eftersom det varit fullt upp här! Man vill ju inte direkt vara den som säger: "nej jag kan inte följa med er, jag måste uppdatera bloggen." Så här kommer en litet inlägg om vad vi gjort sedan sist!

Tisdag: Denna dag regnade det massor. Jag och Malin sprang omkring och försökte fixa saker, men det gick sådär, vi var fram och tillbaka till walmart, lämnade in Malins telefon på upplåsning, åt jättesen lunch, kom tillbaka till campus, åt middag i skolrestaurangen med några vänner och på kvällen hamnade vi ett stort gäng internationella studenter på en pub. Dock hade vi alla prov morgonen därpå så det blev iste för oss allihop, men det var en jättemysig pub, massa blandade nationaliteter, billigt och kul!

onsdag: Dagen började med prov. Vi var alla indelade i grupper och satt i ett klassrum och väntade på vår tur. Relativt snabbt fick jag komma in till ett annat klassrum där jag satte mig mitt emot läraren som började ställa frågor. Vissa saker förstod jag och svarade så gott jag kunde, andra saker satt jag som ett levande frågetecken medan hon gjorde anteckningar. Efter ett tag tog hon fram en bok och slog upp en sida. På ena sidan var det tecken och på andra sidan pinyin (alltså uttal). Hon höll för uttalet och så skulle jag läsa tecknen. Det var ungefär 6 stycken och jag kunde tre. Sedan frågade hon mig om jag ville göra det skriftliga provet. Jag är bättre skriftligt än vad jag är muntligt, men jag frågade henne vad hon tyckte och hon sa att grupp 1,5 skulle vara bra för mig, där skulle folk som kunde litegrann bli placerade. Jag sa att det lät bra och slapp således göra det skriftliga provet.

Väl hemma läste jag lite innan det var dags att gå och crascha lundensarnas intro-föreläsning. Det är ett jättestort gäng teknologer här från Lund, och tydligen skulle de ha någon form av informationsmöte, så det bestämde jag och Malin att vi också fick gå på. De sa bra saker, men vi hade redan lyckats ta reda på den information vi fick, dock den svåra vägen, men därför gav det oss inte så mycket att gå dit.

Senare åt vi tillsammans med Ieva från Litauen, Alicia från Polen och Teresa från Spanien. Efter maten tog vi hissen upp och fick våra temporära studentkort. Tillsammans med lite andra papper och koder lämnade jag in det i receptionen här nere för att få internet. Förhoppningsvis får jag det på måndag, det var vad hon sa, sedan återstår att se hur svårt det är att installera, Alicia satt och bråkade med det rätt länge innan hon slutligen gav upp och tog med sig datorn ner så de fick hjälpa henne.

Efter denna produktivitet gick vi en sväng ner till västra sjön med Teresa eftersom hon inte varit där tidigare.

Vid halv fyra kom Xuan och mötte mig. Tillsammans med DaYong (min rummis) gick vi till Walmart för att handla mat. Vi hade nämligen bestämt att vi skulle laga mat tillsammans i mitt kök, så nu har vi invigt det! Det blev väldans gott och jag har en knasbra kinesisk kniv som bara kostade mig 9 kronor. Värt!
https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/3890215/images/2012/dsc_1124_5049b3cbddf2b37b54000420_thumb.jpg
På kvällen hamnade jag i Ievas och Alicias rum, och senare bar det av till en kinesisk klubb, Coco Banana. Musiken var jättehög och man kunde inte prata, men stämningen var hög, drinkarna billiga (35 för en drink) folket var kul (massor av kineser) och musiken bra (blandat västerländskt och kinesiskt). Dit kommer jag gå igen, men nästa gång tar jag med mig öronproppar! Vi gick hem ganska tidigt eftersom dagen varit lång och intensiv. Väl hemma luktade jag apa. Tydligen är det helt okej att röka inomhus på barer och pubar här. Usch! Men det var en lyckad kväll!

//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0