Måndag - kickstart!

Igår hade jag inte möjlighet att uppdatera bloggen, så nu kommer ett långt inlägg. Förlåt för det, jag lovar att försöka uppdatera oftare så snart jag har internet på rummet, det är nästa sak vi ska försöka fixa.

 

Gårdagen alltså: jag och min rummis gick upp rätt tidigt, typ halv åtta och knatade iväg till banken för att ta ut pengar så att vi skulle kunna betala hyran och hon skulle kunna betala sin tuition (som jag slipper, tack svenska skattebetalare och Uppsala universitet),. Med löjliga mängder hundralappar i väskan gick vi tillbaka till campus, betalade hyran för tre månader framåt och gick iväg till registreringen.

 

Herregud säger jag bara. Det var kaos. Man kunde skriva in sig på två våningar, språkstudenter hänvisades till andra våningen. Däruppe stod vi först i kö i typ 30 minuter innan vi insåg att vi var tvungna att fylla i en blankett som vi skulle lämna in. Tio minuter hade vi hittat blanketterna, fyllt i dem och ställt oss i kö igen. DaYong, min rummis började, men tydligen var hon tvungen att betala innan hon fick registrera sig, så hon sprang ner igen för att göra det och det blev min tur att slå mig ner framför mannen som skulle hjälpa mig. Han pratade ingen engelska alls förutom ”testo” vilket jag antog betydde prov, så jag nickade, räckte fram alla mina papper och lät honom ta det han behövde. De funkade förvånansvärt bra och inte långt senare var jag kvar och gick ner för att hjälpa DaYong. Hon hade det inte lätt, först skulle hon stå i en kö för att få ett kvitto på hur mycket hon ska betala, sedan i en ny kö för att få betala den summan och slutligen i samma kö vi stått i från början. Så 3,5 timmar senare var vi alltså färdigregistrerade och redo att börja dagen.

 


 

Utanför registreringen sprang vi in i ett gäng trevliga amerikaner som bjöd in oss på förfest senare den kvällen. Nöjd över att folk verkar öppna och trevliga gick jag, DaYong och hennes kompis (också sydkorean och jag minns inte hennes namn just nu) och åt lunch i skolmatsalen. Tre kronor senare var jag mätt och belåten och hängde en stund på rummet innan jag gick för att möta upp Malin, tjejen som också är här från Uppsala universitet. Vi hängde lite, och bestämde oss för att gå ner mot västra sjön och upptäcka vad det var som var så vackert där nere. Vi hittade en starbucks med gratis wifi på vägen och när vi kände oss redo traskade vi vidare. Det var otroligt vackert!

 

Vad betydet egentligen skylden längst ner? Du får inte ha en bomb i väskan?? 

 

 



Efter en nästan fyra timmar lång promenad längs sjön kände vi oss nöjda och gick tillbaka upp mot campus där vi mötte upp Jana, en tjeckisk tjej som Malin träffade på flygplatsen när hon kom hit. Hon ska läsa ett masterprogram här i kinesiska och är jätteduktig på kinesiska! Vi åt middag ihop med henne och en amerikanska som Jana precis träffat vid namn Stephanie. Mums!

 

Sedan gick vi till mataffären som ligger på campus. Jag gjorde nämligen ett klassiskt ”ny-i-stan-och-kan-inte-språket”-misstag i förrgår. Jag köpte balsam i stället för schampoo på affären. Nu förstår jag hur intisarna i Sverige känner sig när det köper filmjölk i stället för mjölk när de handlar. I vilket fall kom jag därifrån med en annan flaska och det visade sig att denna gång hade jag köpt rätt, hurra!

 

Vid åtta gick jag och Malin över till grannhuset där amerikanerna vi sprang in i tidigare bor. Det var fem amerikaner och så vi två och vi hade verkligen jättekul! Vi spelade ett dryckesspel (?) som heter cirkle of death och vid tio gick vi till en bar som ligger precis i nätheren. Herregud vad billigt det var! 25 kronor för en drink, första ölen gratis, nästa för en 10a osv. Tokbilligt, kul musik, kul sällskap: bra kväll.

 

Efter ett tag hamnade jag utanför med en kille som heter Ryan och som tydligen dansar ballroom-dans i sin skola. Jag råkade nämna att jag inte är helt kass på det och helt plötsligt dansade vi omkring utomhus och bara flamsade runt, hur kul som helst. Vid halv ett lämnade vi stället och gick hemåt, det var ju trots allt måndag.

 

Nu sitter jag på ett café med gratis internet precis utanför campus. Vi sitter här, jag Malin och hennes rummis framför varsin dator och uppdaterar oss om omvärlden. Senare ska vi försöka hitta biblioteket där vi hört att man kan fixa internet till rummen, wiho! Sen återstår bara att se om internetuttaget i rummet fungerar... resten av dagen är öppen, vi har ingenting planerat från skolans sida, så vi får se vad som händer. Just nu ösregnar det, så jag har en känsla av att det kanske blir film senare, vi får se!

 

Livet leker, allt är bra!

Zai dian!

//Amanda i regn

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0