Första skoldagen, del två

Ny grupp, nya lärare, ny klassrumsbyggnad, nya böcker och alla pratar kinesiska. Det är väl min dag något sammanfattat. I morse var jag väldigt nervös, men det gick faktiskt bra. Det är fler än jag som stundtals sitter som fågeholkar, och jag var både förvånad och glad över att jag faktsitk förstod min grammatiklärares genomgång. I alla fall någorlunda. Kort sagt, jag har äntligen hamnat i rätt grupp. Nu ligger jag två kapitel efter i grammatiken, ett kapitel i det muntliga och förmodligen inte så jättelångt efter i textkursen, men det återstår att se!
 
Jag tror aldrig jag berättade om vad jag gjorde i tisdags, så här kommer en liten resumé: jag har träffat på en del trevliga fransoser här, och i tisdags hörde en av dem av sig, hon heter Alix. Jag böev hembjuden till en av hennes franska kompisar som bor i en jättefin lägenhet precis utanför campus. Där åt vi en väldigt god, hemlagad middag (det är inte ofta man får en sån här!), pratade massa strunt och somliga drack mer eller mindre drickbara kinesiska viner. Eftersom jag hade prov dagen därpå, dessutom ett viktigt prov, så vid tio gick jag därifrån med huvudet snurrandes av svenska, engelska, franska och kinesiska, underbart!
 
I går gjorde jag som bekant provet, och efter det behövde jag en paus från allt vad kinesiska heter, så jag hängde med Kate och Ryan i deras kontor, vi såg filmen "spirited away", som verkligen var jättebra, den kan jag rekommendera!
 
På lunchen igår såg vi detta:
 
 
Helt normalt gåendes nerför gatan bärandes på en lyktstolpe, inget konstigt alls!
 
Nu ska jag göra lite läxor, jag ligger ju som bekant två kapitel efter. I morgon är det fredag, då kanske det blir kareoke?
 
Zai Jian!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0