Cykeltur längs västra sjön

(detta är skrivet i torsdags)

 

Eftersom jag kom hem relativt sent igår efter en intensiv dag så lyckades jag försova mig. I stället för att få en lugn morgon med frukost och kanske en promenad innan jag skulle möta upp mina vänner så vaknade jag tio minuter innan vi skulle ses. Lyckligtvis var de andra inte heller speciellt pigga, så när jag konstaterat att det var varmt, slängt på mig lite kläder och borstat tänderna var de andra också klara. Vi traskade iväg till Grandmas Kitchen, men en annan restaurang än den jag var på senast. Maten idag var också helt otrolig och vi rullade nästan därifrån.

Vid två hade jag bestämt träff med Yang Yang, en kines som jag haft kontakt med via mail innan jag kom hit. Han hade med sig sin kompis vars namn jag inte minns just nu, och tillsammans med Malin och Alicia gick vi ner mot Västra sjön. När vi strosat omkring en stund kom vi på den lysande idén att hyra cyklar, en tandem- och en trippelcykel. Sjukt taggade hoppade jag, Malin och Alicia på vår cykel, blev fotade och misslyckades totalt med att manövrera åbäket. Inte nog med att den var tung, dessutom var den gjord enligt kinesiska standardmått, dvs personer något mindre än oss. Jag kunde på riktigt inte trampa eftersom mina knän blev stoppade av styret, och sadeln gick inte att sänka, inte gick det heller att höja styret. Så med svansen mellan bena bytte vi ner oss till tre enkelcyklar där vi valde de största som fanns. Trots detta kändes det som att sitta på Astrids cykel och cykla, men det funkade och det var helt fantastiskt att få cykla igen! Vi cyklade runt hela sjön, så nu känner jag mig lite mer orienterad i denna enorma stad, jag har fått lite mer känsla för hur den hänger ihop.

Sjukt pepp på att cykla trippel-cykel! 


Klibbiga och varma kom vi tillbaka till campus för typ 15 minuter sedan. Nu sitter jag vid mitt skrivbord, fortfarande internetlös, och skriver detta. Snart ska vi iväg och äta på ett ställe vi passerade igår, fullt av kineser, utomhus och ett hål i väggen med bra omsättning och riktigt het mat blir det, smaskens! Senare ikväll ska vi gå på night market, det kan bli kul!! I morgon väntar obligatorisk föreläsning om Kinas lagar och regler. Sedan ska vi försöka ta oss upp på kullen som ligger precis bakom vårt campus. Enligt min svenska handledare Ulrica ska det vara minst lika vackert (om inte vackrare) uppe på kullarna här, än nere vid sjön, så vi får väl se!

 

Zai Dian!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0