Xitang

I fredags bar det av till Xitang, en liten stad ungefär två timmar härifrån, men i samma provins. I denna stad filmades bland annat Mission Impossible 3, vilket var en stor grej för dem. Staden är otroligt vacker med massor av gamla hus och fina kanaler som går genom hela staden.

Det var jag, Olivier och Amelia som åkte dit, resan arrangerades av en studentförening, så vi var en stor buss med massor av asiater och så vi tre västerlänningar. Det första som händer när vi kommer på bussen är att vi ska leka en "introduktionslek" som går ut på att man ska hoppa omkring i bussen och prata med alla i tre minuter innan man går vidare till nästa person. Alla instruktioner gavs på kinesiska, så stackars Olivier (som inte kunde någon kinesiska alls innan han kom hit) var helt vilse. Jag måste erkänna att jag inte förstod speciellt mycket jag heller, men när vi väl började leka var det inte så komplicerat. Jag pratade med massor av trevliga kineser och tyckte leken var rätt kul, men helt plötsligt skulle vi inte leka mer så då återgick alla till sina vanliga platser och resan fortsatte som bussresor vanligtvis gör.

Väl framme i Xitang fick vi våra hotellrum och sedan gick vi i samlad tropp ner mot huvudgatan. Där tappade jag, Olivier, Amelia och två jättemysiga thailändska killar bort resten av gruppen och strosade omkring själva. Det var otroligt vackert, vi hittade ett utomhusgym som vi lekte en stund i, sköt lite pilbåge och helt plötsligt lyckades vi hitta vår grupp igen. Vi dansade en stund i en bar innan natten slutade i att vi gick tillbaka till hotellet för att sova. Mycket bra kväll!

Amelia och Olivier

De jättetrevliga thailändska killarna (jag kommer verkligen inte ihåg vad de hette, jättedumt!)

Mission Impossible 3!

Robin Hood?
Lek i utomhusgymmet
På puben.

Dagen därpå möttes vi vid halv tio, åt frukost och gick sedan för att utforska staden i dagsljus. Lite av nattens magi var borta, och det kryllade av turister, men det var väldigt fint!

Tillsammans med våra nya vänner.
Mycket båtar, mycket folk.
Knasiga mängder turistbussar.
  Utanför caféet där vi fikade.

Vi blev fotade utanför ett taiwanesiskt hål i väggen. När vi gick sa ägaren sa att bilden han tog skulle hamna ovanför restaurangen nästa år!

Så, slutligen, bara för att man inte hör någonting om öarna som Kina och Japan bråkar om så betyder det inte att det inte är ett känsligt ämne. Detta såg vi i Xitang, och liknande finns överallt i hela Kina:

Begränsa Japansk handel, prata inte japanska, köp inte japanska saker, ät inte japansk mat,gift dig inte med en japans kvinna osv.osv...

Så. Nu är det dags att krypa ner i sängen, i morgon har jag prov!