Suzhou

05.30 i morse ringde mitt alarm, på dagens planering stod Suzhou, Kinas venedig och ett av kinesernas favoritresemål. Det tyckte vi kändes passande, såhär på Kinas nationaldag.

Frukost på Hangzhous norra busstation.

Efter lite drygt tre timmar och fyra trafikolyckor kom vi äntligen fram. Det stod klart ganska snabbt att likheterna mellan Suzhou och Venedig inte var speciellt många, i alla fall inte vid busshållplatsen där vi hamnat. Det var hur mycket folk som helst, mestadels kinesiska turister, och blandat med dessa mängder av försäljare som försökte få en att köpa kartor, guidade turer och svarttaxi. När vi boxat oss runt ett tag lyckades vi slutligen komma fram till att vi skulle ta en buss för att komma ner till Suzhous mest kända och populära turistattraktion: en trädgård/park som anlades 1509 av en kejsare som, när han regerat klart, ville kunna dra sig tillbaka och ta det lugnt i en fin trädgård.

I väntan på bussen

Nu kom den, spring!

Väl framme ingtog vi någon slags mat och sedan började vi strosa omkring. Först nu såg vi charmen med denna stad:

På väg mot kejsarens trädgård

Där vi verkligen inte var ensamma

"Strike your best Asian pose!"

Här finns även Kinas största samling bonsaiträd.

När vi fått nog av trängseln (för det var helt enormt vad mycket folk det var där!!!) gick vi vidare mot en gata som vi läst skulle vara sevärd. Mycket riktigt, otroligt vackert och mysigt.

Vi bestämde oss för att åka kinesisk gondol längs kanalen, trots att det var lite av en turistfälla så tyckte vi att det kunde vara kul. Det var helt klart värt alla 38 kronor!

När vi var klara med båtandet åt vi middag på en mysig restaurang som vi fått rekommenderad. Där provade vi lite specialiteter för regionen och var inte särskillt imponerade. Men det var inte äckligt och det var billigt, så vi var glada och nöjda ändå =)

Efter maten var det helt mörkt ute och vi började gå tillbaka mot bussen. Mycket vackert!

Nu är jag hemma igen, har precis möblerat om lite och känner mig mycket nöjd med resultatet, nu känns det mer som ett hem och inte ett hotellrum. Det kanske kommer bilder senare. I morgon fyller Teresa år, så det ska vi fira med att åka ut och titta på tefält, äta på god restaurang, sjunga kareoke och sedan får vi se var kvällen slutar. Det kan bli riktigt kul. Nu är det läggdags, god natt!!