Back on track

Idag kände jag för första gången att jag hade koll på läget i klassrummet, riktigt härlig känsla! Vi fick tillbaka våra läxförhör och våra läxor, min med kommentaren: 非常好!Vilket betyder "mycket bra". Riktigt nöjd med mig själv!
 
Igår kväll klättrade vi upp på kullen precis innan solnedgången, det var välidgt vackert, men diset som nästan konstant ligger över denna stad (även kallat avgaser) gjorde det lite halvknepigt att fota.
 
 
Middag åt vi på ett jättebra ställe precis utanför campus. De har bara fem bord och gör de godaste dumplingarna jag ätit sedan jag kom hit, för bara 3 kronor. Mycket värt!
 
På kvällen gick jag och min brittiska vän Sonny till biblioteket för att delta i "english corner". Det var tur att vi kom dig, för det var 13 kineser där och bara 3 amreikaner där när vi kom. Vi delade in oss i grupper och jag satt och pratade i nästan två timmar med två jättetrevliga kinesiska tjejer. De var väldigt öppna och berättade att de inte riktigt visste vart de var på väg någonstans. Ena tjejen, Ginny kallade hon sig på engelska, sa att hon hela sitt liv tänkt att bra betyg var det viktigaste att få, och att hon fått höra att man kan odla ett intresse, så pluggar man någonting tillräckligt mycket så blir man intresserad av det. Nu har hon sin kandidat och har precis påbörjat sin master inom biokemi och hon vet inte vad hon ska göra i framtiden eftersom de inte har någonting arbetslivsrelaterat i sin utbildning. Nyligen fick hon en liten uppfattning om inom  vilken branch hon skulle kunna jobba i framtiden, och hon sa att de inte var någonting som tilltalade henne spreciellt mycket, så hon vet inte riktigt vad hon ska göra
 
Den andra tjejen, som kallade sig Dora, sa att hon inte heller riktigt visste vad hon skulle göra i framtiden, men att hon gärna skulle doktorera. Det vill dock inte hennes föräldrar att hon ska göra, så hon vet inte heller vad hon ska göra.
 
Det var väldigt intressant att prata med dem, på något sätt känns det som att jag förstår Kinas kultur lite bättre varje gång jag diskuterar liknande saker med kineser, även om deras sätt att tänka är så otroligt främmande från allt som jag är van vid.
 
Nåväl. Idag är det pappas födelsedag, så efter mina föreläsningar idag skypade jag med honom. Nu har jag precis skypat med Camilla. Annars har dagen inte varit speciellt spännande. Ikväll är det "chinese corner" så vi ska gå dit och öva vår kinesiska, woop woop!
 
Adjöss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0