Tillbaka i Hangzhou

Hej bloggen
 
Eftern en mardrömsresa (nu var jag kanske överdramatisk)(men det förjänar ett eget inlägg, det kommer senare) är jag hemma igen. Vid ett i natt rullade taxin in utanför grindarna till skolan, sjukt skönt!
 
Hur var Hainan då? Det var helt fantastiskt, precis vad jag behövde! Pappa kom i torsdags, lagom jetlaggad mötte jag upp honom vid stadion där bussen släppte av honom och tillsammans åkte vi till hotellet. Sedan gick vi och åt middag på en av restaurangerna som ligger på den gatan hans hotell ligger på. Gatan är helt nybyggd i kinesisk stil, jättetrevlig gata faktiskt, full av restauranger och hotell. Efter middagen gick vi över campus med mina presenter som han hade med sig: choklad, godis, fyra julklappar, glögg med mera med mera. Mycket bra! Vi stannade till i mitt rum och lämnade av allting, innan vi gick vidare till peets och drack kaffe. Sedan gick vi en promenad på campus i regnet (inte jättekul) innan vi åt middag på ett av de koreanska ställena precis bredvid där jag bor. Vid halv nio cyklade vi tillbaka till pappas hotell på cyklarna som jag fått låna av Malin och Oscar (tack så mycket) och jag åkte iväg för att möta min kinesiska kompis. Hon har en kompis som håller på med kinesiska smycken som designat ett armband åt mig och ett till Amelia, jättefina och jättegulligt av henne!
 
På fredagen var det sightseeing på schemat. Vid halv nio gick vi och åt frukost innan vi cyklade först till Walmart där vi köpte skor. (pappas blev dyngsura dagen innan och vägrade torka) innan vi fortsatte ner mot Västra sjön. Väl där blev vi bortjagade av en vakt eftersom man visst inte fick cykla längs med sjön, så vi parkerade cyklarna och tog till apostlahästarna.
 
Efter att ha pausat en stund på Starbucks gick vi vidare och sedan hamnade vi på Green tea där vi åt lunch. Jag beställde mycket mer än vad vi behövde, men maten var knasigt god!
 
Sedan gick vi tillbaka till cyklarna och cyklade runt lite mer innan vi återvände hemåt.
 

              
På kvällen hade vi bestämt med Amelia och hennes mamma att vi tillsammans skulle gå till Grandma's kitchen och äta middag. Mätta och belåtna rullade vi därefter till Peet's där vi drack lite kaffe innan det var dags att krypa ner i sängen.
 
Lördagen var dagen vi skulle åka till Hainan, men planet gick inte förrän vid tvåtiden på dagen vilket gav oss ett par timmar att hitta på någonting i Hangzhou. Efter frukost cyklade vi iväg till botaniska trädgården där vi strosade omkring en stund, blev fotograferade av kineser och njöt av stillheten som råder där. Trevligt!
 
Efter promenaden i Botaniska åkte vi tillbaka till mitt rum, hämtade mina grejer, lämnade cyklarna och gick tillbaka till pappas hotell för att checka ut honom innan vi tog en taxi till flygbussen som för 20 kronor tog oss den en timme långa resan till flygplatsen. Värt!
 

 
 
Utan förseningar eller andra problem kom vi fram till Sanya, Hainan och började ta oss till hotellet. Det var ett äventyr. Trots att vi hade bokningsbekräftelsen från hotellet så hade taxichauffören ingen aning om vart vårt hotell låg. Efter att ha höjt rösten lite och utan framgång försökt ringa hotellet övertalade jag på något vänster honom att ändå köra och mycket riktigt hittade vi hotellet utan konstigheter.
 
Vilket hotell! Knasigt lyxig var det, en lobby med marmorhästar och en flygel i mitten, sjöutsikt från alla rum, fyra pooler, massa palmträd, en frukostbuffé som var helt fantastisk och knasigt sköna sängar. Riktigt fint ställe!
 
Incheckade och klara tog vi ett bad i en av poolerna och åkte sedan in till Sanya city för att äta middag och kolla runt.
 
 
Där hittade vi en turistgata med massa affärer som sålde smycken och mobilskal, men ingenstans att köpa
      
 
Där hittade vi en turistgata med massa affärer som sålde smycken och mobilskal, men ingenstans att köpa souvenir-tshirts. Mycket märkligt. Vi gick även på en liten nattmarknad där alla sålde samma sak: hawaiidresser. Tänk dig den fulaste hawaiiskorta du kan tänka dig. Och så lägger du till ett par schorts i samma mönster. Tydligen är det högsta modet hos turistande kineser. Otroligt fult och väldigt underhållande.
 
Efter nattmarknaden hamnade vi på strandpromenaden där det var liv och rörelse. Det var massor med folk som dansade på trottoaren eller bara strosade runt i den 25gradiga värmen. Härligt!                                                  
 
 
              
 
 
 
Resten av dagarna gjorde vi inte så mycket, vi gick ner på sranden, badade, läste böcker, åt lunch på grannrestaurangen som mer eller mindre var ett provisoriskt litet tält där de gjorde magiskt goda seafood-rätter. På måndagseftermiddagen åkte vi in en sväng till Sanya igen för att köpa lite souvenirer och äta mat. Det var inte det lättaste att hitta saker, men till slut lyckades vi!
 
 
             
Segway på stranden
             
             En av poolerna
              På reaurangen bredvid vårt hotell, kareoke, storbildsskärm och högtalarsystem igång samtidigt.
              Strandpromenaden i Sanya, observera de vackra hawaiidresserna.
            
 
I tisdags åkte vi hem, allt gick bra fram till det att jag sa hejdå till pappa i Shanghai. Det berättar jag om i morgon!
 
Ps, idag har jag vari vid Västra sjön igen, denna gång med Amelia och hennes mamma, mycket trevligt! =)
 
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0