Mardrömsresan

Här kommer så inlägget om resan. När jag väl hade lämnat av pappa på hotellet och ätit middag med honom påbörjade jag resan tillbaka till Hangzhou. Först ut kom en taxiresa som gick felfritt och sedan tunnelbana genom hela Shanghai, mer eller mindre från slutstation till slutstation. Efter cirka 20 minuter kommer en man i 50årsåldern och sätter sig bredvid mig. Han stank av alkohol och var stupfull. Eftersom han ser att jag är utlänning börjar han självklart prata med mig. Inte nog med att han stank alkohol, han sluddrade även så mycket att jag inte förstod vad han sa. Trots detta gav han sig inte utan skulle prompt prata med mig. Vagnen var full av folk, så det var snarare ett irritationsmoment än obehagligt. Men det gjorde ju inte den 1,5 timme långa tunnelbaneresan mer trevlig, om man säger så.
 
Efter 40 minuter gick han så av tunnelbanan och resten av resan förflöt i ipodens magiska land. Med 15 minuter innan sista tåget till Hangzhou skulle gå kom jag fram till tågstationen och rusade till biljettdisken. Där möts jag av en kvinna som kort och gott säger "finns inte". Efter att ha frågat vad hon menar med det klämmer hon fram att biljetterna sålt slut. Då gick luften ur mig och jag bara kände gråten välla upp i halsen. Detta var sista tåget för natten, det första på morgonen går klockan 06.20 och jag var långt ifrån pappas hotell. Dessutom gick sista tunnelbanan till honom vid 10-tiden vilket innebar att jag förmodligen skulle missa den. Alltså var jag något förtvivlad och började gråta framför biljettluckan. Inte särskillt moget kanske, man jag var trött, ledsen och visste inte vad jag skulle ta mig till. En man kom upp till mig precis innan jag börjat gråta och sa någonting i stil med att det kommer lösa sig, det finns en buss, kom vi springer dit. 150 pengar kostar den, den tar typ 1,5 timme, kom, skynda. När vi väl börjat springa höjde han priset till 200 pengar, men vid det laget var jag så desperat att jag inte orkade börja pruta, jag ville bara hem. Vi kom fram till bussen, jag betalade min sjukt överprisade biljett och fick vänta med bussdörren öppen i 40 minuter innan elendet lämnade stationen. Men 1 timme och 45 minuter senare var vi framme i Hangzhou och jag tog en taxi och kom hem vid 1 på natten. Så det slutate bra till slut, men det var ingen rolig upplevelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0