I efterdyningarna av mitterminsprov

NU ÄR DET ÖVER!!!
 
Jag överlevde. Helt fantastiskt. Det kan ha gått vägen också, vi får se till veckan hur det gick men kanske! Hörförståelsen som jag fruktade mest av allt var hur enkel som helst. Alla tyckte det. Lite konstigt med tanke på att alla tycker att lektionerna är löjligt svåra. Men jag antar att det är bättre att de undervisar oss svårare saker än vad som kommer på proven, än att det är tvärt om.
 
Nåväl. En liten uppdatering är kanske på sin plats. Efter provet i torsdags var jag så redo att göra roliga saker! Så vi gick ett stort gäng till Grandmas kitchen och åt hur god mat som helst, löjligt gott var det!
 
Med mat i magen gick vi vidare till Burton's, puben som ligger närmast campus efter att ha mellanlandat hemma. Alla var på Burtons, mycket kul! Våra lärare hade antagligen planerat så att vi inte skulle kunna fira så vilt som vi ville att proven var över, eller så tänkte de inte på det. I vilket fall som helst så skulle vi möta upp våra klasser och tillsammans åka på en daguflykt till en stad tre timmar härifrån. Bussen avgick 07.30 på morgonen dagen därpå. Det stoppade dock inte oss, vi gick ut och dansade och hade en helt fantastisk kväll. Det var en sån kväll där alla var konstant höga på livet eftersom proven var över. Mycket bra kväll!
 
Morgonen därpå vaknade jag lagom pigg, slängde på mig lite kläder och sov som ett barn i tre timmar innan vi klev av bussen och traskade ut i regnet. Det fortsatte regna mer eller mindre hela dagen vilket var trist eftersom stället, xiaoxin, var jättefint. Första stoppet var ett masoleum med en kulle bakom (självklart, kineser och kullar är en bra kombination). Den gick vi upp på, beundrade utsikten (mest regn) och fotade den stora statyn på toppen. Sen gick vi ner igen och åkte vidare till stället där vi skulle äta lunch. Där fanns det god mat och konstig mat. Jag provade bland annat kinesernas motsvarighet till surströmming: illaluktande tofu. Det luktar bedrövligt, men smaken är ungefär som tofu, helt ok med andra ord, men ingenting jag skulle köpa själv. Det fanns även sniglar och en rad oidentifierbara objekt. Intressant var omdömet om den lunchen.
 
 
 
 
 
Stopp nummer två var ett gammalt hus där en högt uppsatt typ borgmästare bott för länge sedan. Det var rätt imponerande, hans hus var stort så vi förstod att han varit mycket viktig.
 
 
Sista stoppet på resan var en kalligrafiträdgård. Den var tyvärr inte jättekul eftersom det vid det laget ösregnade. Det var dock väldigt kinesiskt. Kineser anser att vackra landskap bara blir vackrare i regn eftersom färgerna syns klarare då, men vi blev mest blöta och kalla, även om det var mycket fint.
 
             
 
Väl tillbaka i bussen påbörjade vi resan tillbaka till campus. Typ tre timmar senare var vi hemma och jag gick till Vineyard med Amelia och Kat för att äta middag efter att ha crashlandat en stund i sängen. Vineyard är en pub/restaurang som har västerländsk, god mat. Ibland blir man trött på att äta kinesisk mat och då är Vineyard ett bra alternativ. Efter att ha ätit satt vi mest och pratade strunt och allt eftersom började fler och fler människor vi kände komma dit, så kvällen tillbringades pratandes med massa olika människor, precis vad jag kände för!
 
I lördags hade jag och Amelia bestämt att vi skulle åka och shoppa med vår jättegulliga kinesiska vän som vi träffade i veckan på ett café. Hennes klädsmak var dock inte riktigt densamma som vår, så inte bara fanns min storlek aldrig, kläderna var dessutom inte jättefina. Mycket av det hon killar är koreanska märken vilket inte riktigt är min stil. Så typ 5 timmars shopping resulterade bara i att jag hittade en mössa. Då var jag inne i femton miljoner olika affärer och försökte hitta skor, men min storlek är modell jätte i Kina så den fanns inte. Samma sak gällde för de byxor jag försökte köpa. Lite tröstlöst är det, så från och med nu ska jag bara gå och köpa kläder på de ställen där jag vet at de har min storlek (de finns, men inte många), även om jag vet att jag inte är varken speciellt lång eller bred hemma så känner man sig lätt överviktig efter att ha fått höra att nej, din storlek finns inte. Särskillt när det följer efter meningen "ja, vi har stora storlekar". Nåväl. Jag tar inte åt mig egentligen.
 
Så, när vi var tillbaka från shoppingen hamnade jag på Burtons igen där det var en fransk tjejs födelsedagsfest. Vi köpte två enorma pizzor (det är de största i Hangzhou) och delade på. Efter att ha ätit gick jag och sjöng kareoke på KTV innan jag gick hem. Mycket bra kväll, kareoke är sjukt underskattat!
 
 
Idag då? Jag bestämde i onsdags att jag skulle träffa min kinesika vän Ming Xing och laga kinesisk mat med henne och hennes rummis idag. Så vid nio i morse möttes vi upp och gick och köpte ingredienser och började laga maten. Hot pot skulle det bli, kinesisk fondue alltså, hur gott som helst blev det!!
 
        
 
Resten av dagen har jag inte gjort så mycket, träffade Amelia en stund och pratade massa strunt. Nu ska jag snart krypa ner i sängen. På torsdag kommer pappa! =)
 
Och jag ska uppdatera bättre nu när jag inte har prov. Jag lovar ;)
 
Puss och kram!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0