Tillbaka till vardagen

Hej bloggen!
 
Nu är julen över och det är tillbaka till vardagen igen. Det gör mig faktiskt ingenting, julen här var mysig, absolut, men det går inte att förneka att jag hellre varit hemma än här. Men så är det bara och det är helt okej. Som jag skrev så var det ändå mysigt och hemlängtan var verkligen inte så farlig som jag fruktat. Nu är den borta vilket är jätteskönt och livet leker igen!
 
Jag kom precis tillbaka från Peet's där jag drack kaffe och pratade med en kinesisk kompis. Hon är helt fantastisk. Hon är väldigt öppen, jämfört med andra kineser jag träffat, så det känns som att man kan prata om vad som helst med henne vilket är kul. Hon lovade mig att hjälpa mig att sy upp balklänningar här, så till helgen kanske det blir av! Jag hoppas det, ska verkligen ta tillfället i akt nu eftersom det är så otroligt billigt här jämfört med hemma, plus att jag ju faktiskt använder dem relativt flitigt =)
 
Annars har jag varit i skolan idag vilket var som vanligt förutom att halva klassen typ slutat komma på lektionerna, så vi var 7 personer (av 22) när vi började idag. Sen kom typ 5 stycken indroppande 15 minuter in på lektionen. Men fortfarande, 12 av 22 är lite halvdåligt. Efter skolan träffade jag Matt, som bestämt sig för att strunta i slutproven och åka till Australien i stället. Både hans mamma och bror är där just nu (de är irländare) och brorsan kunde tack vare någon kontakt fixa fram en enkel resa Shanghai - Sidney för 1000 pengar. Lite svårt att tacka nej med tanke på att han bara är här för sin egen skull och således inte behöver skriva slutproven. Den lyllosen. Nåväl, vi fikade lite innan jag skypade med Jennifer. Det var fint!
 
Nu ska jag snart sova, men innan jag gör det måste jag bara berätta om korridorstanterna. Som jag säkert skrivit förut bor det minst en liten tant på varje våning i vårt hus. De håller ordning, städar köken och korridorerna, ser till att alla mår bra, kollar att ingen har otillåtna saker på rummen (såsom plattänger, elektriska filtar etc) och är allmänt behjälpliga om man stöter på problem. Ingen av dem pratar engelska, men de är alla väldigt gulliga. På senaste tiden har de haft massa dansande för sig och i går när jag stod och väntade på några kompisar var de utanför vår byggnad och dansade med röda band. Vi förstod inte riktgt varför, men det var intressant. Jag fotade:
 
 
På juldagen var jag, Malin, Oskar, Filip och Maggie hemma hos Jacob igen på restfest, dvs vi åt upp resterna från julaftonsmiddagen och chillade. Det var väldigt mysigt! Vi passerade ett köpcentrum på vägen dit och insåg att Kina har lite att lära när det kommer till reklam:

 
Sample text? Och dessutom suddigt... inte riktigt bra va. Det roliga var att denna fanns att se överallt i hela köpcentret, som är ett av de mer exklusiva i Hangzhou. Här ligger alla västerländska affärer såsom Esprit, Adidas, H&M, Nike osv.
 
 
Nu ska jag krypa ner i sängen. Puss och kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0