På jakt efter 20-lappens motiv - Yangshou del 2

Efter frukosten på söndagen begav vi oss av i taxi till Xinping, en liten by ungefär en timmes bilresa från Yangshou. Det var egentligen inte speciellt långt, men eftersom vägen stundtals var förvandlad till lervällning och hade enorma gropar, så tog det sin tid. Till slut kom vi fram och blev avsläppta i hamnen där vi klev ombord på en motordriven bambubåt och började färdas upp längs floden. Detta var inte samma flod som igår, denna var mycket mer turistig, mycket fler båtar och mycket bredare, men landskapet var fortfarande lika fantastiskt och vi häpnade över hur vackert det var.

Efter ungefär två timmar började vi bli lite kalla, varpå mannen som körde vår båt verkade kunna läsa våra tankar efersom han förelog att vi skulle stanna och äta lunch vilket vi tyckte var en jättebra idée. Vi klev av båten, värmde oss med soppa, te, ris och någon form av pannkaka, mycket gott! Restaurangen låg precis vid floden, otroligt vackert!

Efter lunch gick det snabbt att komma tillbaka till där vi började och vi strosade runt i den lilla mysiga staden.

Vi provade på den lokala specialiteten: ingefärste, hittade ett mysigt café som sålde det, åt pyttesmå mandariner, strosade runt lite till och sedan åkte vi tillbaka till Yangshou där vi gick omkring och kollade i turistaffärer innan vi avslutade kvällen på ett café.

På måndagen var det dags att åka hem, Orginalplanen var att vakna upp vid 4, kolla på soluppgången och sedan äta frukost och åka hem, men hotellpersonalen avrådde oss från det eftersom vädret skulle bli dåligt. Det var tur eftersom vi vaknade till regn dagen därpå vilket inte är speciellt bra om man vill se en vacker soluppgång. Så i stället åt vi en lång frukost, packade ihop det sista, pratade lite med en israelisk kvinna som kom fram till oss och ville prata, och sedan åkte vi i till flygplatsen. Allt gick som smort och vid femtiden var vi hemma i Hangzhou igen.