I Peter Pans förtrollade värld

Hej bloggen!

Nu är jag tillbaka i Hangzhou efter en helt fantastisk tid i Yangshou. I fredags efter skolan bar det av, en taxiresa, ett tåg, en tunnelbana, ett flyg och två bussresor senare var vi äntligen framme. Totalt tog det oss nästan 12 timmar att komma fram, men oj vad värt det var!!

Eftersom klockan var 1 på natten när vi kom fram gjorde vi ingening annat än att sova på fredagskvällen. Lördagen började med en supergod frukost på hotellet där vi pratade med vår nyvunne australiensiska vän. Han tipsade om att hyra guide och åka ut och cykla längs den mindre av de floder om slingrar sig fram mellan sockertoppsbergen.

50 pengar senare hade vi en guide och begav oss av. Det var otroligt vackert, som att cykla i ett sagolandskap! Trots att det regnade lite lätt var humöret på topp eftersom vi var omringade av ett helt fantastiskt landskap. Bergen som omringade oss var jättehöga, men ändå var vägen helt fri från uppförsbackar, och vi cyklade förbi berg efter berg. Otroligt coolt.

När vi cyklat lagom länge kom vi till floden där vi lämnade våra cyklar med guiden och fortsatte längs floden på bambubåtar. Magsikt. Vi var helt ensamma, det var stilla och tyst, bara vi, vattnet och våra två båtguider. Fantatikst. På båten började det regna ordentligt men eftersom vi hade ett paraply om täckte oss gjorde det ingening, färgerna omkring oss blev bara klarare och vi njöt i fulla drag!!

När vi åkt i lite drygt en timme kom vi fram till vårt mål och fortsatte resan på cykel med vår guide. Vi kom efter ett tag fram till "moon hill", ett berg med ett hål i sig. Mycket fint. Där stannade vi en stund och åt lunch innan vi trampade vidare, nu hemåt. Hela tiden var vi omringade av ett landskap om fick o att utbrsita "åh" väldigt ofta.

På kävllen mötte vi upp våra nya australiensika vänner om bodde på hotellet. Vi gick tillsammans och åt mat, tydligen är Yangshou känd för sin "ölfisk", så den provade vi på. Mycket gott!!

en

Efter maten gick vi runt på stan och förundrades över alla saker man kunde köpa, över mängden folk och över hur knasigt placerad staden låg där helt omringad av höga berg.Vi hamnade slutligen på en myisig liten pub där musiken var så låg att man kunde prata med varandra. Eftersom hotellet låste dörrarna vid 12-tiden gick vi tillbaka tidigt, köpte med oss lite öl och satt och pratade på hotellet i stället. Mys!