God jul!

Hej bloggen!
 
Igår var det som bekant julafton, så taskig uppdatering på grund av förklarliga skäl. Dagen började på morgonen (logiskt och bra) med att jag efter frukost började koka tomtegröt. Jag hittade en kinesisk variant på grötris som funkade alldeles utmärkt, och typ 1,5 timme senare hade jag julgröt som inte bränt fast också, fantastiskt! Medan jag väntade på att den skulle puttra klart mortlade jag kanel. Här tror man nämligen inte på färdigmalen kanel, utan mal tydligen själv. Så när jag gjorde kanelbullar stod jag också och mortlade i hundra år. Men, vad göra? Det tog sin tid men tillslut hade jag både gröt och kanel som nästan var finmalen.
 
Därpå fixade jag iordning allt jag skulle ha med mig, dvs glögg, pepparkakor, russin, mandel, aladdinask, västerbottenost, pyramidbröd, smör, mjölk socker, grötkastrull och julklappar. Tack pappa för alla svenska julgrejer! Jag, FIlip och Jacob gick till Walmart för att plocka upp de sista sakerna innan vi åkte till Jacobs lägenhet som han delar med två andra svenskar. De har dock inga föreläsningar längre så de bestämde sig för att åka till Laos i stället. Nåväl, väl framme hos honom började julstöket till julmusik, mycket festligt!
 
Vi åt gröten som en paus i allt stök, sen drack vi glögg och åt pepparkakor och lussebullar innan vi fortsatte att stöka. Någonstans innan allt var helt klart pratade jag med familjen i Näsland och sedan åt vi en riktig dundermiddag som faktiskt innehöll både skinka och köttbullar. Dock hade vi ingen sill, lax eller prinskorv men, man kan ju inte få allt!
 
Efter middagen drack vi mer glögg, försökte äta mer, öppnade aladdinasken, pratade, spelade ett spel och bara mös. Jag skajpade även Näslandet en gång till och öppnade min julklapp från Camilla, Jonas Gardells bok torka aldrig tårar utan handskar. Ser fram emot att läsa den!
 
Alla vi som var där, dvs jag, Malin; Oskar, Jacob, Filip och Jacobs kinesiska kompis Lilly, hade köpt med oss en varsin julklapp för 40 pengar som vi la i en hög och sedan fick vi varsin. Jag fick ett par supermysiga tofflor!!
 
Så, det var gårdagen, en riktigt mysig julafton, om än i brist på traditioner. Jag måste säga att det var tio tusen gånger värre kvällen innan. Inte för att jag bävade inför morgondagen, utan snarare för att jag var ensam och tänkite på vad alla hemma höll på med. Hu. MEN det gick bra och julaftonen var mysig.
 
Idag har jag varit i skolan. Vi var 5 personer på grammatiken och 7 på läsningen. Av 22. Vi tittade på film på en av lektionerna så det var inte så farligt! I eftermiddag/kväll ska vi hem till Jacob igen och mysa med resterna från gårdagen och eventuellt lite ny mat också. Vi får se vad som händer. Det är ju i alla fall jul!
 
Här kommer lite bilder från gårdagen,
puss!
 
              
 
              

              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0