Gott nytt år!

På grund av att mitt internet gick ut och jag inte kunde fixa nytt eftersom kontoret var stängt har jag inte uppdaterat bloggen. Men här kommer en uppdatering!

Nytt år och nya tag. Detta firades i Shanghai, denna enorma stad som knappt känns som Kina längre. Vi kom dit lagom till lunch, intog en subway på tågstationen och tog oss till vårt hostel som låg supercentralt, precis bredvid gågatan och ett stenkast från The Bunt. Trevligt! Väl incheckade och klara hade vi lite tid innan det var dags att göra sig iordning inför kvällen, så vi strosade ner på gågatan, där vi var minst sagt ensamma. Kat hade ett mission åt mig och Amelia: hitta en outfit för kvällen och hon skulle senare belöna oss med varsin gratis drink. Kul, tänkte vi och började jakten. Det ligger en Forever 21 precis där vi var när hon sa detta, så dit styrde vi kosan. En snygg outfit senare lämnade vi affären och gick tillbaka till hostelet för att fixa till oss.

Vi var totalt 15 personer som tillsammans skulle gå och äta indisk mat. Inte det lättaste att få ihop alla samtidigt, men vi lyckades och kom iväg till restaurangen som låg precis bredvid den före detta franska delen av staden.

Det visade sig vara en jättemysig restaurang med fantasisk trevliga servitriser och kockar. Ju längre vi var där desto bättre blev det, maten var helt fantastisk, vi fick två gratis efterrätter, alla flickor fick en ros av ägaren och vi fick cupcakes som det stod "happy new year" på. Helt gratis.

Mätta, glada och nöjda gick vi därifrån till en bar vid namn Abbey Road, där vi drack lite goda drinkar och jag och Amlia inkasserade vår belöning för dagens shopping. Mums! Vid elvasnåret bestämde vi att det var dags att rulla ner mot the bund, så vi hoppade in i taxibilar och åkte iväg. Det var sjuka mängder folk när vi kom fram, och stora delar var avstängt. Det hela slutade med att vi sprang över en bro till andra sidan floden, tappade bort varandra och när klockan slog tolv var vi fyra svenskar på helt olika håll eftersom alla tappade bort varandra. Fyrverkerierna höll på i cirka tio minuter och var koncentrerade till ett ställe nere vid floden. När de var över hittade vi varandra igen, hade en egen nedräkning och kramades gott nytt år. Det var fint.

Sedan strosade vi omkring en stund innan vi hamnade tillbaka på hostelet för att möta upp delar av gänget som åkte i en annan taxi. Där träffade vi en tokig engelskman, snackade massa strunt och bestämde oss för att gå ut och trotsa kylan igen.

Väl ute dansade vi runt på den tomma gatan, sjöng massa fåniga sånger och köpte streetfood. Det var lite som att allt glittrade för att det var så fint. Lycka helt enkelt!

Alla fina flickor

Alla fina pojkar
Allihop!

Gott nytt år!!!!!

Mätta rullade vi ner mot gatan för att hitta en taxi vilket var LÖGN. Antingen stannade de och sa någonting i stil med 200 kronor, eller så stannade de inte alls. Efter att ha försökt lite för länge gav vi upp, gick tillbaka till vårt hostel och satt i korridoren och snackade strunt tills klockan blev 4. Mycket fin kväll trots att den inte riktigt blev som vi planerat!

Morgonen därpå var det utcheckning kl 12, så då packade vi ihop oss och tog tunnelbanan till ett av Shanghais mysigaste områden. Där satt vi på ett café och pratade strunt ett tag, strosade omkring, kollade på knasiga souvenirer och sedan var det dags att ta tunnelbanan till tågstationen och åka tillbaka till Hangzhou igen.

Vi kom tillbaka utan problem varpå jag och Amelia hängde i Matts rum ett tag. Han lämnade nämligen Hangzhou idag till fördel för Australien där hans mamma och bror är just nu. (Han är irländare). Eftersom han är här på stipendie och redan är klar med sin utbildning så är han bara här för sin egen skull och behöver alltså inte skriva slutproven. Hans bror lyckades hitta en kanondeal på flygbiljetter till Sidney från Shanghai för 1000 kronor, vilket ju var lite svårt att säga nej till. Kul för honom och jättetråkigt för oss!

Så till dagens äventyr. Jag hade lektioner som vanligt fram till lunch. På lunchrasten gick jag och Amelia och vinkade av Matt (buhuu!) och åt lunch. Sedan gick jag och hade ytterligare en lektion innan jag gick och fixade mitt internet, gymmade, drack kaffe och åt middag i den ordningen. Nu ska jag strax krypa ner i sängen!